Oupptäckta bitar

Bandet som Annja glömde.

Bandet som Annja glömde.

Det finns ungefär lika många åsikter om Spotify som det finns personer. Många är missnöjda sådana. Ändå har tjänsten över 24 miljoner användare i 28 länder. En siffra som säkert har ökat sedan oktober förra året när jag läste en artikel om Spotify. Min slutsats av det är att folk rent generellt är dåliga på att ställa krav på tjänster som de betalar för. Eller tar del av gratis.

Jag tycker om Spotify. Och jag står för det. Jag är dessutom en pank och småsnål student och har därför inte råd att köpa skivor på lösvikt.

Nu kommer jag skriva som mitt tonårsjag gjorde på diverse obskyra sociala medier när det begav sig: ”Musiken är helt livsavgörande för mig.” Det är den fortfarande. Till viss mån. Musik är inte längre lika identitetsbyggande som det en gång var för mig. Jag har insett att mitt eventuella intellekt sträcker sig längre än min musiksmak. Men visst håller den igång mig på gymmet, hemma, borta, på tunnelbanan, i bilen och överallt annars där det passar sig. Det är dock lätt att tröttna efter den 100 repetitionen av samma album. 

Spotifys tjänst ”Discover” är ett exempel på en välkommen produktutveckling. Du hittar den under ”Browse” i appen och i programmet. Där får du tips på andra band som kanske intresserar dig baserat på det du har lyssnat på tidigare. Mången har skrattat sig av diverse stolar i jakten på nya band. Det är inte alltid som det stämmer särskilt bra. Men jag måste erkänna att jag flertalet gånger har utbrustit i ett mentalt ”Tokken bra en bit!”* när jag har hittat ett par nya band, och en del bortglömda godingar i listan. En lista som tamigtusan aldrig tar slut. För en person som har svårt att avsluta mitt i ett projekt, kan det uppfattas som upprivande att tvingas stänga ner fönstret när det är dags att gå och lägga sig. Men det kan det vara värt. ”Discover” är svaret på dina uttjatade musiklistor. 

*Direkt översatt från jamtska till svenska: ”Vilken bra låt!”

Kommentera

