Klä på dig kvinna!

Jag märkte av en ny kulturkrock på stan häromdagen. Jag stod och försökte se inhemsk ut på Hennes&Mauritz på Drottninggatan. En annan gata kan vara att föredra om du inte vill se ut som en turist. Hur som helst, jag stod i alla fall som uppslukad av höstens nyinkomna jacksortiment, när två andra tjejer snodde min uppmärksamhet. Den ena står och vrider sig med en fantastiskt ful (faktiskt) jacka och ser frågande på sin vän. Vännen säger: ”Måste du ha en tröja under den där?”, varpå den andra bruttan svarar ”Näää, det tror jag inte.” I mitt land, höll jag på att skriva, men i mitt län skulle aldrig någon, någonsin, ställa en sådan fråga. Där frågar man det motsatta: ”Du får väl plats med en extra tröja under den där?” med undermeningen att det är kallt på hösten. En extra tröja under ulljackan ser jag som en förutsättning för fortsatt liv.

Det var allt jag ville säga. Hejdå.

Kommentera

