Alla står i vägen och ingen passar in

Jag har kommit in i vardagshetsen i huvudstaden, det har jag. Jag kan, efter relativt kort tid, (låtsas) vant hänga på tunnelbanan, och svepa med fingret över telefondisplayen. Så där som alla andra gör. Ni vet. Jag skulle inte säga att jag ”passar in”, för det gör ingen.

Dock har jag inte anammat den hetsiga gångstilen som pappa varnade mig för. Jag står ständigt i vägen för folk. Jag önskar att jag kunde skylla på min jävlighet, och göra det med flit. Men det är helt oavsiktligt. Det är jättekonstigt, men jag tycks vara i vägen överallt. Ett annat hemskt konstigt fenomen, är att alla andra människor alltid tycks vara i vägen för mig! Allra helst när jag har lyckats krympa tidsmarginalen till en obefintlig existens. DÅ! Då står det alltid en full gubbe, alternativt en man med dragspel i vägen för mig.

Jag har utvecklat min mördarblick till vad jag tror är perfektion. På gröna linjen mot Farsta strand i går morse, försökte jag nämligen, att med blicken, mörda ovan nämnda man med dragspel. Ingen gillar hurtig dragspelsmusik tidigt på morgonen, när svetten lackar efter hoppet in i tunnelbanevagnen. Ingen! Till min stora förvåning föll han inte platt ihop på golvet. Utan avlägsnade sig helt lugnt, efter att först bett mig om kulor för sin musik (för så säger man här, ”kulor”). Det är mycket som jag inte förstår, än. Men mina vänner har sagt att poletten snart kommer ramla ner för Wikberg. Jag får helt enkelt tro på det. Jag ger det två år, till att börja med.

2 thoughts on “Alla står i vägen och ingen passar in

  1. Daniel Kristiansson skriver:

    Hahaha! Klockrent formulerat! Det tycks svårt att anpassa sig från Sovjet Norrland till ”den kNugliga hufvudtstadten”, speciellt när den legendariskt ondskefulla och Wikbergska mördarblicken inte längre ger dragspelsfyllon fem steg innan hjärtat exploderar 😛
    //Daniel Molkom

Kommentera

