Dödssynder är lajbans

Jag ligger, kvällen till ära, och läser i mitt exemplar av boken Sälj det med ord. Det är en lättsam bok om reklam, och framförallt om konsten att jobba som copywriter.

Något som jag så klart insåg för mycket länge sedan, men som blev så tydligt i boken, skriven med svart på vitt. Är vad som triggar konsumenter till att konsumera, mer. Dödssynderna. De sista raderna som jag läste i min nyfunna bibel var:

På det sättet är copywriting förmodligen den enda icke-kriminella mänskliga aktivitet som tillåter dig att leva gott på mänskliga svagheter. Dit hör frosseri, girighet, avundsjuka, högmod, lathet och fruktan, för att nu bara nämna några. Alla är användbara, allt efter omständigheterna, så se till att du är väl hemmastadd med var och en av dem, om du ska jobba som professionell reklamskribent.

Det var en roligt formulerad sanning, tycker jag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: