Hyr en bil och se Albanien

Det allra bästa minnet från min resa till Albanien, var när vi hyrde en bil och körde söderut. Vi hade hört att södra delen av landet skulle bestå av stränder och kristallklart vatten. Direkt efter det var vi ett gäng på sex personer som fick ett enormt sol bad-sug. Sagt och gjort, vi styrde stegen mot den säkraste hyrbilsfirman vi kunde komma på. Ut därifrån gick jag med ett förvånat ansiktsuttryck samt en nyckel till en Chevrolet Orlando av 2012-årsmodell. Det är en stor och hopplös bil, men ändå förvånansvärt smidig för sin storlek.

Jag kastade bilen ut i Tiranas hetsiga trafik. Till saken hör att invånarna bara har fått lov att köra bil i runt 20 år. Och reglerna kan tyckas vara skrivna av en trotsig tonåring. Den med hetsigast körstil och störst bil fick helt enkelt företräde. Vilket passade mig utmärkt. Resan var ungefär 30 mil lång enkel resa, och jag tror att det tog runt sju timmar att ta sig ner. Varför det tog en sådan tid har att göra med att vägarna var under all kritik på sina håll. Det var dessutom kurvigt och skitkul (för att uttrycka mig fint) att köra i bergen. Men med en bil av större karaktär som denna, var det en långsam resa genom bergen. Vi träffade på allt ifrån kor, grisar, skärmflygare, arvikabor, tyskar och hjälpsamma albaner på vägen. Det var en åktur jag sent kommer glömma och gärna gör om. Men nästa gång tänker jag ge mig ut i en liten smidig sportbil i stället, för att underlätta kurvtagningen. Albanien är verkligen ett paradis för den körbitna.

Kommentera

