Mörkerkörning

För omkring två timmar sedan anlände jag till Molkom igen. Jag blev även denna gång en smula förundrad över hur snabbt jag tog mig hit. Det tycks gå snabbare och snabbare, om jag ska tro uret. Trots det, ett tag, när jag satt och skrålade som bäst till Slashs och Adam Levines (Maroon 5) låt Gotten. Samtidigt som jag mumsade på Kexchoklad med banansmak. Fick jag för mig att jag kanske redan passerat Molkom. Byn är ju som sagt inte speciellt tilltagen. Möjligheten att missa den finns. Så var det då INTE, jag befann mig någonstans mellan Östersund och Filipstad. Molkom hägrade fortfarande i fjärran. Den tanken byttes snabbt mot en skarp ilska riktad mot mina medtrafikanter. Mina mötande medtrafikanter, närmare bestämt. Hur kommer det sig att en del förare beslutar sig för att smälla på hellyset, precis i samma ögonblick som vi möts? Alltså, omkring 100 watt rakt i ansiktet. Det gör dig blind, ett bra tag. Det ger mig god lust att slita kraftigt i handbromsen, samtidigt dra ratten åt vänster. Och med mord i tankarna, ta upp jakten på illbattingen som precis berövat mig min syn. Det kan vem som helst räkna ut, att det inte går. Jag kan nämligen inte se snorungen.

En annan sak som dök upp i mitt avlånga huvud. Är vad det kan vara för kraft som gör att jag, som annars är så feg. Utan att blinka rusar i 120 km/h rakt ut i totalt (jävla) mörker när jag möter en annan bil? Det är bäcksvart framför dig när du får möte i mörker. Det är inte helt omöjligt att det står en svart, tjock, betongvägg framför dig på vägen. 120 km/h, rakt in i en betongvägg överlever inte speciellt många. Betongväggen kan likaväl bytas ut mot en älg, vilket kanske är mer troligt. Jag slog genast undan den tanken lika snabbt som den kom, och rusade vidare. Dör jag i en bilkrasch, dör jag nog ändå med ett leende på läpparna.

Åh lyckliga, lyckliga Ellen. Om jag ändå fick byta plats med dig.

Kommentera

