Sälj det med ord!

Jag tillhör målgruppen som sedan ett tag tillbaka läser bloggen Please copy me. Det är en sida som vänder sig till reklamnördar med tips om reklam, text, design, utbildningar och annat. Nu har det även släppts ännu en bok i ämnet reklam. Mattias Åkerberg (copywriter och grundare av Please copy me) och Christer Wiklander (lärare och copywriter) har tillsammans skapat boken Sälj det med ord! (Copywriterbibeln). Förra veckan fick jag hem mitt exemplar och är härmed (om möjligt) ännu mer frälst av reklamyrket än innan. Boken tar upp vad en Copywriter egentligen är, hur du blir en CW, hur du ska skriva för att folk ska läsa det du skrivit och mycket annat på ett lättsamt och snyggt sätt. Köp definitivt boken om du är nyfiken på yrket eller bara vill pryda ditt kaffebord med trevlig skrytlektyr.

Jag högg tag i Mattias Åkerberg för en liten pratstund på Bokmässan förra månaden. Jag frågade honom bland annat hur jag skulle bära mig åt för att lära mig konsten att skriva reklam. Han tipsade mig om boken, som jag redan då hade förhandsbokat, och sa även att det finns bra utbildningar att gå såsom Berghs (såklart!) men att jag säkert skulle lära mig mest genom att gå som praktikant på en reklambyrå. Jag har funderat på det och beslutat mig för att ta ett steg i taget. I vår ska jag ge mig ut på en 5 veckor lång praktik via min journalistutbildning med start vecka 9 nästa år. Just nu försöker  jag få tag i en praktikplats hos en redigerare på en tidning. För att senare kanske sladda vidare på layout-spåret och utbilda mig vidare i layout och reklam nästa höst. Det är sannerligen en spännande värld vi lever i och det gäller att ta för sig av möjligheterna som finns.

One thought on “Sälj det med ord!

  1. […] ligger kvällen till ära och läser i mitt exemplar av boken Sälj det med ord. Det är en lättsam bok om reklam, och framförallt om konsten att jobba som copywriter. Något […]

Kommentera

