Min första dag som MacBookägare

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Min första eftermiddag med min MacBook Air har varit fantastisk. Faktiskt. Jag tänker inte dra igång den uråldriga diskussionen om huruvida Mac och PC står sig mot varandra. Det är inte tanken. Jag vill bara påpeka det faktum att trots Apples höga priser, (som ofta är något som Mac-motståndarna plockar fram när de fått slut på argument) så får du verkligen vad du betalar för. Min Air är svinlätt både viktmässigt (1,35 kg) och rent tekniskt. Det går inte att komma ifrån att Apples produkter är extremt användarvänliga. Samtliga av deras produkter är även estetiskt tilltalande (för att uttrycka mig milt), vilket är ett stort plus i min bok. Tangenterna är belysta underifrån och det är med ett sanslöst skönt motstånd som jag tycker på dem. Det känns att det är kvalité på grejerna så att säga. Inget rassel, bara solid plast.

Exempel på en detalj som jag uppskattar är att krysset för att stänga flikarna i Safari (internet) sitter i den vänstra kanten istället för i den högra. Det går inte att råka stänga en flik av bara farten, vilket jag ofta gör när jag surfar på PC. En funktion som jag uppskattar är att jag kan gå framåt och bakåt mellan sidorna i Safari genom att svepa med två fingrar över styrplattan. Så enkelt, så lätt. Sen har vi ju en hel uppsjö av andra funktioner och detaljer som är otroligt mysiga och framförallt mer betydelsefulla. Men det tar vi en annan dag. Jag har såklart mycket kvar att lära innan jag har förstått mig alla funktioner som datorn besitter, men hittills har jag inte behövt be om någon hjälp. Just nu är jag fortfarande fascinerad över att jag lyckats synka kalendern i min Iphone med datorns kalender. Och hur gjorde jag det? Jo, jag gjorde i princip ingenting. Datorn ordnade det åt mig, den talar tametusan till och med svenska med mig.

Kommentera

