Gasljushymnet

Om jag ska kunna läsa/arbeta/plugga/skapa/koncentrera mig, överhuvudtaget, måste jag samtidigt sysselsätta öronen med något. Jag måste stänga in mig och skärma av. Uppehålla så många sinnen jag kan. Annars är jag rädd att jag ska få för mig att rusa upp ur vald sittmöbel på grund av ren och skär rastlöshet. För att sedan även fortsätta ut genom dörren och på så vis inte få ett dugg uträttat.

Så i samband med att jag har plöjt igenom diverse skoluppgifter denna vecka, har jag även lyssnat på det förträffliga bandet The Gaslight Anthem. Deras album American Slang, som kom ut för lite drygt ett år sedan, har för stunden gått varm. Jag som annars brukar ha någon sorts koll. Om än liten. Skäms över att behöva medge att jag totalmissat det albumet. Men hur som helst, jag tycker om den avskalade stilen som Gaslight har. Det känns nästintill som att sitta i replokalen med dem när jag lyssnar på deras plattor. De här New Jersey-grabbarna kan det där med att spela musik på ett okonstlat sätt. Vilket fungerar alldeles utmärkt att dra igång vid alla tänkbara tillfällen. Inte bara i koncentrationssyfte.


Videon till låten American Slang är även den förträfflig. Svartvitt är under alla omständigheter hemskt smickrande. Japp.

Kommentera

