Den berömda prestationsångesten har tilltagit

För den som har missat det så befinner jag mig nu i lilla Molkom och allt känns bara bra. Trots förvirringen och dilemmat att jag faktiskt inte hittar någonstans här. Jo det är sant, det är fullt möjligt att virra bort sig här trots byns blygsamma storlek. Min första dag på skolan gick smärtfritt om man bortser från jacket på insidan av min underläpp då. Jag har idag blivit fotad av en trevlig fotograf som bad mig att slänga med håret. Jag har hunnit med att intervjua min klasskompis Anna, som jag ska göra ett personporträtt av. Hon intervjuade sedan mig. Jag har spöat min lärare Bosse i biljard. Han trodde minsann att han kunde sätta unga fröken Wikberg på plats genom att briljera i en sport som undertecknad faktiskt aldrig har provat på förut. Det var hårt på slutet, men jag satte tillslut den sista kulan i rätt hål och segern var min. Förbannat skönt måste jag säga. Jag även spelat innebandy med några av mina klasskompisar och gjorde tre, TRE, mål. Lyckoträffar såklart. Det var rena turen att jag stod på rätt ställe vid rätt tidpunkt och kunde peta in målen, men ändå! Mitt ego nådde nya höjder idag. Jacket i underläppen fick jag när Daniel råkade armbåga mitt ansikte i samband med en hård fight om bandybollen. Det kändes knappt, sår och ärr är coola.

Men trots detta känner jag hur prestationsångesten tilltar i samma takt som jag plitar ner bokstäverna som sedan ska föreställa mitt personporträtt av min klasskompis. Jag vill ju så gärna att det jag tillverkar ska bli bra. Men jag måste verkligen lära mig att det är i princip skvatt omöjligt att vara grym på något som jag inte hållit på med förut. Förutom på biljard då. Jag försöker inhalera in Molkoms luft nu och tänka rätt tankar. Så ska nog detta gå vägen på något sätt. Det lilla jag har hunnit lära mig hittills har varit väldigt intressant. Kan det vara så att jag har hamnat lite rätt ändå?

Kommentera

